Trailer 14. StopTrika in besedilo avtorja
V čast in veselje mi je, da sem bil povabljen k izdelavi napovednika (trailerja) za letošnji festival StopTrik.
Preden napišem nekaj besed o svojem poskusu izdelave napovednika, ki je – povedano preprosto - le še en kratek animirani delček (ki ga ne morem objektivno oceniti) v dobi, ki "izpljune" na tisoče animiranih del, menim, da bi bilo koristno, da sebe postavim v kontekst StopTrika in področja animacije nasploh. Ker sem se izobraževal predvsem na tehničnem/digitalnem področju (npr. Ars Electronica Linz, gold extra itd.), mi je vedno bilo v veliko veselje obiskovati festivale animiranega filma od leta 2012 do danes (in upam, da tudi jutri) ter srečevati ali preprosto opazovati vse te fantastične ustvarjalne talente na tem področju, ki tako pogosto združujejo obrtništvo, umetnost in pripovedovanje zgodb na zelo prepričljiv način. Ko sem prvič obiskal StopTrik v Mariboru leta 2014, sem užival v zelo prijaznem, malce "punkerskem" ;) odnosu festivala in cenil dejstvo, da se je festivalska ekipa osredotočila na določeno animacijsko tehniko (na stop animacijo, seveda) ter njihove zelo nadarjene umetnike, a hkrati ostala odprta tudi do drugih in „outsiderjev“, kot sem jaz ;) ki na nek način prehajajo meje stop animacije v Borderlands sekciji.
Kar me pripelje do letošnje teme festivala in mojega napovednika: Aprila mi je ekipa StopTrika sporočila, da se bo letošnja festivalska edicija ukvarjala s precej temnimi in kritičnimi vidiki naše družbe: antropocen / transhumanizem / posthumanizem / umetna inteligenca / tehnološki optimizem / ekologija / (r)evolucija / vojna in uničenje / izboljšanje človeka itd. To so bile nekatere ključne besede, ki bi lahko oziroma morale biti del StopTrika 2024 in posledično (morda) tudi del mojega napovednika. No, to je kar zalogaj, a kot človeško bitje v teh čudnih in razdrobljenih časih sem seveda prepoznal nekaj povezav s sabo in tudi s svojim "korpusom dela" do sedaj. Ko sem prebiral svoje zapiske z našega prvega srečanja aprila, je bil "Aloha apokalipsa!" eden prvih "sloganov", ki sem jih izumil, a nisem želel imeti težav s cenjenim Elvisom, ki je seveda še vedno živ in zdrav!!!! Druga zgodnejša besedna igra v moji skicirki je bila "StopTrik postane PopTrik" (v mojem primeru: PopCornTrik), in nekako sem se držal PopCorna + njegovega izvirnega zrna, ker sem menil, da ustreza mojemu osebnemu+subjektivnemu humorju: Gre za igro besed s "StopTrik", začne se z nečim zelo majhnim, kar se lahko razvije, ima povezavo s kinom (no, ne ravno dobro, nisem ravno velik oboževalec ljudi, ki jedo kokice poleg mene v kinu), nekako se nanaša na animacijo+stop animacijo+znanstveno fantastiko (zrno koruze v hipu postane PopCorn "vesoljec", kakšen PopTrik! ), in z nekaj domišljije celo na ekološke+prehranske teme: prvotna struktura narave se "uniči" zaradi vročine, "klonira"/preoblikuje v nekaj drugega itd.
Poleg tega, in v skladu z danimi temami, sem začutil, da bi moral eksperimentirati s svojim ljubezensko-sovražnim odnosom do tehnologije in umetne inteligence nasploh. Če bi se tukaj razpisal o tej zlobni besedi iz dveh črk, bi presegel obseg (kar pa že tako ali tako počnem), a bi s produkcijske in ustvarjalne plati rad izpostavil naslednjo izkušnjo, ki sem jo imel med procesom ustvarjanja: časovno / proračunsko / tematsko / raziskovalno sem bil res odprt in zainteresiran za eksperimentiranje z orodji umetne inteligence, AMPAK, da povzamem s preprostimi besedami: vsaj v mojem primeru proces ustvarjanja z AI preprosto ni bil zabaven. Na primer, imel sem idejo, da bi eksperimentiral z nekaterimi AI orodji za zvok pri glasbeni podlagi mojega napovednika, in ja, precej hitro je nastalo nekaj "zanimivega" v popolni kakovosti, ampak to preprosto "ni bilo moje", zato sem vse skupaj zavrgel in začel uživati v ustvarjanju nečesa "slabšega" (vsaj mislim) ali recimo "nepopolnega", kar mi je vzelo veliko več časa. Uporabil sem "stara" orodja, običajne snemalne tehnike in moj starajoči se midi sintetizator iz leta 2007, in nenadoma sem v tem konvencionalnem procesu ustvarjanja in posledično tudi v napovedniku našel veliko veselja. Podobno je bilo z vizualnimi in animacijskimi deli – seveda, nekaj malega AI je še vedno vključene v to delo, a precej manj, kot sem sprva načrtoval. Enostavno si je preveč zabavno "umazati roke" (v mojem primeru: zbiranje grdih smeti po Dunaju), načrtovati, pisati, skicirati, rezati, uporabljati lastne skromne vire, eksperimentirati v 3D (Blender) pod svojimi pogoji, delati z lastnim posnetim materialom in animirati svoja drobna zrna koruze. Ali, v mojem primeru, pustiti naravi, da kriči v vaših lastnih besedah ali z vašimi lastnimi referencami. Z drugimi besedami: animacija je globoko zakoreninjena v haptičnosti, v naključnem raziskovanju, v igrivosti, v delanju napak, v otroški razposajenosti, v človeških mejah.
Po drugi strani pa bi rad poudaril, da je bila animacija vedno tesno povezana s tehnološkim napredkom, zato je bolje, da smo umetniki in strastni raziskovalci odprti za to in se soočimo z "zlobno naravo" umetne inteligence – dokler ima to smisel v naših individualnih umetniških ali raziskovalnih procesih – kot pa da bi to področje prepustili izključno nemoralnim finančnim trgom, skorumpiranim politikom, norim diktatorjem, sovražnim nacistom, verskim kultom ali kateremu koli drugemu zlu, saj veste... svet je kompleksen in tak bo tudi ostal.
No, lahko bi še veliko povedal o temah letošnjega StopTrik festivala, vendar bo bolje, da se približam koncu tega besedila: morda, samo morda – dokler trdo delamo na sebi in v sožitju z Materjo Naravo – še vedno obstaja možnost, da uživamo v nekaj nadaljnjih edicijah StopTrik festivala na planetu Zemlja. Morda. Luna se zaenkrat ne zdi nič posebnega (npr. minus 160 stopinj ponoči, nadležna nizka gravitacija in še vedno ni direktnih ekonomskih letov iz Dunaja ali Maribora) in – da vključim še en, manj znan planet – še ni jasno, ali K2-18b – 124 svetlobnih let oddaljen od Zemlje – res vsebuje vodo. Za zaključek: zdi se, da zaenkrat ni nobenega Plan(et)a B.
-> Zato je bolje, da ostanemo tukaj, odprti, nepopolni, pametno izbiramo med človeško neumnostjo in umetno inteligenco, ostanemo outsiderji & se, upam, vidimo v Mariboru konec septembra!
Reini Bidner
Producent Mednarodnega filmskega festivala StopTrik je Pekarna Magdalenske mreže, koproducent Narodni dom Maribor – Vetrinjski dvor. Festival sofinancirajo Slovenski filmski center, Mestna občina Maribor, Active citizen found Slovenija, Urad RS za mladino in Ministrstvo za kulturo. Festival soorganizirajo Lutkovno gledališče Maribor, Akademija umetnosti, Univerza v Novi Gorici, Društvo slovenskega animiranega filma, Film Factory, KUD Coda, AGD Gustaf, Zavod Mars in Društvo Slon.