Transmigracija Anime: 14. StopTrik MMF odpira razmislek o transhumanizmu
Festivali so poleg praznovanja ustvarjalnosti in spontanosti tudi pomembne platforme za razprave o družbenih, kulturnih in političnih spremembah, ki oblikujejo vsakdanje življenje umetnikov in vseh vpetih v polje kulture. Letos vas vabimo, da se nam pridružite na potovanju skozi fascinantno, a hkrati kontroverzno temo razmerja med art-house animacijsko kulturo in transhumanističnimi filozofijami.
V najširšem smislu lahko transhumanizem razumemo kot multidisciplinarni pristop, ki preučuje možnosti izboljšanja človeškega obstoja z uporabo in razvojem naprednih tehnologij. Ta perspektiva nam omogoča vpogled v realnost, kjer se človeštvo združuje s transformativnimi tehnologijami, kot so umetna inteligenca, biotehnologija, kibernetika in podobno. Procesi in posledice teh združitev sprožajo pomembne razprave o naravi zavesti, definiciji pojma »človek« ter o družbenih implikacijah takšnega tehnološkega napredka. V kulturnem kontekstu transhumanizem izvira iz progresivnih žanrov znanstvene fantastike, zlasti kibernetskega punka, kjer se napredne tehnologije pogosto prepletajo z distopičnimi vizijami družbe. V zadnjem času, ko so se številne distopične napovedi dejansko uresničile in postale del naše vsakdanje izkušnje, pa so izzivi, ki jih transhumanizem postavlja, prerasli okvirje znanstvene fantastike. Hitro razvijajoča se tehnologija odpira nove dileme glede definicij pojmov, kot sta »izvirnost«in »avtorstvo,« ter kako z novimi umetniškimi orodji izražamo naše razumevanje konceptov, kot so soodvisnost, pravičnost in identiteta. Stop animacija, ena najbolj tradicionalnih oblik filmskega ustvarjanja, ima prav tako zmožnost obravnavati te aktualne izzive. Njena primorodna narava ne pomeni, da je stop animacija oddaljena ali izolirana od te revolucionarne preobrazbe naše civilizacije. Prav nasprotno, festival StopTrik ponuja odličen prostor, kjer lahko ustvarjalci stop animacij raziščejo svoja občutja, tesnobe in želje, ki jih spremljajo v tem času velikih sprememb.
Retrospektivni program letos zajema tri selekcije, katerih cilj je skozi posamezne projekcije osvetliti proces »izboljšanja« stop animacije, ki je tesno prepleten s tehnološkim razvojem kreativnih orodij in njihovim vplivom na naše zaznavne navade. Program omogoča vpogled v evolucijo stop animacije, ki se je razvila od strogo tehničnega pristopa do navdihujoče palete slogov, poetik in senzibilnosti, ki so tehnološko napredne, a hkrati globoko zakoreninjene v tradicijah kinematografske eksperimentacije. Na zaslonu bodo oživeli avtomati, kiborgi, prehodne identitete in utelešene želje, s čimer bodo gledalce spodbudili k soočenju z vprašanji, ki so običajno nevtralizirana, utišana ali tabuizirana. Uvodna projekcija »Mehanska doba: Revisited« (kuratorja: Olga Bobrowska in Michał Bobrowski, direktorja festivala StopTrik) je retrofuturistična selekcija, ki ponuja vpogled v pretekle vizije prihodnosti. Postavitev zgodovinskih filmov ob bok sodobnejšim produkcijam poskuša zajeti »avro« stop animacije, ki se mora prilagajati novim načinom ustvarjanja, percepcijam in sposobnosti gledalcev, da ohranijo pozornost. Program »Mehki roboti v preoblikovanju,« ki ga je pripravila Nastia Naumenko (ukrajinska režiserka, ki živi med Dunajem in Varšavo), prikazuje, kako lahko sloge stop animacije nadgradimo in prikažemo v 2D/3D estetiki. Poleg tega ta program raziskuje pomen transhumanizma v čezčloveških čustvih in željah ter preučuje prehodno naravo spolnosti in kognicije. Vabimo vas tudi, da se vključite v kritičen pogovor o vlogi umetne inteligence kot umetniškega orodja v programu »Animacija v dobi AI.« Juergen Hagler, avstrijski akademski raziskovalec, umetnik in kurator na stičišču animacije, iger in medijske umetnosti, bo predstavil tri filme, ustvarjene s pomočjo umetne inteligence, pri čemer bo projekcija spremljana s poglobljenim komentarjem o umetniških in etičnih posledicah tega novega poglavja v zgodovini filma.
Raziskovanje letošnje teme bo zajelo različne oblike in vidike. Tisti, ki vas zanimajo okoljsko naravnane spremembe, ki zmanjšujejo odpadke med produkcijskim procesom v stop animaciji, ne smete zamuditi panela »Lutke v tranzitu.« Tisti, ki bi raje raziskovali vprašanja reprodukcije bogastva in bede v poznem kapitalizmu, pa se morate obvezno udeležiti razstave kolektiva Total Refusal v OBRATu – prostoru umetnosti in participacije. V kontekstu teme transhumanizma bomo na festivalu gostili režiserja in civilnega kozmonavta Dragana Živadinova, ki bo občinstvu predstavili petdesetletni gledališki proces Noordung, ki se je uradno začel 20. aprila leta 1995 ob deseti uri zvečer s premiero, zasnovano na konceptu petih ponovitev, ki se bodo odigrale vsakih 10 let, na isti datum, ob isti uri in z istimi igralci vse do leta 2045. Predstava sebuje proces zamenjave teles igralcev, ki bodo medtem že umrli, z daljinsko vodenimi tehnološkimi substituti.
Do začetka septembra bodo razkrite vse podrobnosti programa festivala.
Producent Mednarodnega filmskega festivala StopTrik je Pekarna Magdalenske mreže, koproducent Narodni dom Maribor – Vetrinjski dvor. Festival sofinancirajo Slovenski filmski center, Mestna občina Maribor, Active citizen found Slovenija, Urad RS za mladino in Ministrstvo za kulturo. Festival soorganizirajo Lutkovno gledališče Maribor, Akademija umetnosti, Univerza v Novi Gorici, Društvo slovenskega animiranega filma, Film Factory, KUD Coda, AGD Gustaf, Zavod Mars in Društvo Slon.